Gadi, ko dēvē par Hruščova atkusni. PSKP XX kongresā publiskotais Staļina kulta nosodījums ievada eiforijas, radošas brīvības ilūzijas laikmetu. Padomju māksliniekiem rodas pirmās iespējas iepazīt aktuālo Rietumu mākslu (Pikaso u.c.). Brīvāk var atskatīties arī uz mākslas mantojumu, tai skaitā uz gadsimta pirmo desmitgažu modernisma meklējumiem. Tomēr attēlojošs figuratīvisms saglabā vadošo vietu oficiāli aprobētajā vērtību skalā. Formāli dažādots, tas iegūst “skarbā stila” nosaukumu.
"Skarbais stils" kā sociālistiskā reālisma paveids
Boriss Bērziņš
Jubilārs
Salacgrīvas zvejnieki. 1961, k., e., 102×81
Nikolajs Petraškevičs
Zemes spēks
1963, a., e., 160×200
Josifs Elgurts
Kuģubūves meistars
1961, p., litogr., 89×61
Edvīns Andersons
Pēc darba
1966, p., linogr., 110×80
Zigurds Zuze
Kad Dzimtene sauc
No cikla “Tautas armija”. 1963, p., linogr., 36×36
Gunārs Krollis
Rīts
1963, p., linogr., 67×48
Jauno mākslinieku formālie meklējumi
Henrijs Klēbahs
Vecā siena
1961, a., e., 84×63
Boriss Bērziņš
Rudens
1961, k., e., 73×99
Pauls Duškins
Nakts uz upes
1959, p., litogr., 50×65
Laimdots Mūrnieks
Ziemas diena
1963, a., e., 100×130
Leo Kokle
Medmāsas Vilcānes portrets
1963, a., e., 92×65
Rita Valnere
Meitenes uz sola
1957, a., e., 100×160
Līvija Endzelīna
Dārzeņi
1962, a., e., 50×70